The procjet considers inclusion as a societal task, concerning the arts as well, therefore it focuses on interdisciplinary and inclusive theater work.
On these pages you will find information on current and completed research projects in our field.
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PhD Research Projects
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Current PhD Research Projects
Biografische Erfahrungen im Schnittfeld von Behinderung und Migration. Eine intersektionale Perspektive.
Biographical experiences at the intersection of disability and migration. An intersectional perspective..
Jaar Boskany „ … weil das sieht manchmal so aus, als ob Leon einen Butler hat“ – Adressierungsanalytische Rekonstruktionen von Subjektivität, Macht und Agency im Kontext von Schulassistenz an inklusionsorientierten Schulen.
".. because sometimes it looks lke Leon has a butler" - Address-Analytical Reconstructions of Subjectivity, Power and Agency in the Context of School Assistance in Inclusive Schools
Katrin Ehrenberg
Politiken des Gehens. Studien zu Figurationen und Formationen des Exoskelettalen, seinen Körpern und Subjekten.
Politics of Walking. Studies on figurations and formations of the exoskeletal, its bodies and subjects.
Felix Kappeller Ich stehe meinen Mann, auch wenn ich sitze* — Partizipative Analysen zu Intersektionen von Dis*ability und Gender in autobiographischen Romanen des 20. Jahrhunderts
*Kerstin, 57 Jahre, nutzt einen Rollstuhl.I stand my ground, even when I sit* - Participatory analyses on intersections of dis*ability and gender in autobiographical novels of the 20th century.
*Kerstin, 57 years old, uses a wheelchair.Katrin Kreuznacht „Das fühlt sich so an, als wäre ich noch nicht in der neunten Klasse.“ - Schulbegleitung aus der Perspektive von jugendlichen Schüler*innen mit Assistenzerfahrungen in inklusiven Schulen.
"It feels like I'm not in ninth grade yet". - School support from the perspective of young students with assistance experiences in inclusive schools.
Johanna Clara Langenhoff Interaktion hörender Eltern mit ihren gehörlosen, Cochlea Implantat-versorgten Kleinkindern.
Interaction of hearing parents with their deaf, cochlear implant-supplied toddlers.
Ines Potthast Bildungschancen geflüchteter Kinder und Jugendlicher im deutschen Bildungssystem.
Educational opportunities for refugee children and young people in the German education system.
Yasmin Sassi Narrative Kompetenz im inklusiven Geschichtsunterricht - vielfältige Narrationen im Spiegel differenztheoretischer Überlegungen.
Narrative Competence in Inclusive History Teaching - Diverse Narratives in the Mirror of Differential Theoretical Considerations.
Maximilian Viermann -
Concluded PhD Research Projects
Lebensgeschichten alter Eltern kognitiv beeinträchtigter Menschen. Über die biografische Bedeutung des Zusammenlebens mit einem erwachsenen kognitiv beeinträchtigten Kind aus der Perspektive der alten Elternteile. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2023.
Life stories of elderly parents of cognitively impaired people. On the biographical significance of living with an adult cognitively impaired child from the perspective of the elderly parent.
Lisa Oermann Konjunktives Erfahrungswissen Lehramtsstudierender zu Inklusion. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022.
Conjunctive experiential knowledge of student teachers on inclusion.
Mia Viermann Tätigkeit und Sprache. Zur Didaktik inklusiver Sprachförderung in der Berufsvorbereitung.
Berlin u.a.: Peter Lang, 2022. (Second report)
Activity and Language. On the didactics of inclusive language support in vocational preparation.
Ariane Steuber Schüler*innen - Lehramtsstudierende - Inklusion. Positionierungen auf dem Weg zu differenzsensibler Lehrer*innenbildung?
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021. (Second report)Pupils - Student Teachers - Inclusion. Positioning on the way to differentiation-sensitive teacher education?
Maren Oldenburg Lebenswege erzählen. Rekonstruktion biographischer Bewältigungsstrategien von Adoleszenten am Übergang Schule-Beruf
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021.Telling life stories. Reconstructing biographical coping strategies of adolescents at the transition from school to work.
Karolina Siegert Schüler*innen - Lehramtsstudierende - Inklusion. Positionierungen auf dem Weg zu differenzsensibler Lehrer*innenbildung.
Defended at the 22.04.2021 (second report)Pupils - Student Teachers - Inclusion. Positioning on the way to differentiation-sensitive teacher education.
Maren Oldenburg Sonderpädagog*in werden: Auf dem Weg zu einer professionellen Haltung.
Eine rekonstruktive Studie im Kontext inklusionsorientierter Lehrer*innenbildung
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2020.Becoming a special needs teacher: On the way to a professional attitude.
A Reconstructive Study in the Context of Inclusive Teacher Education.Alice Junge Was ist Behinderung? Abwertung und Ausgrenzung von Menschen mit Funktionseinschränkungen vom Mittelalter bis zur Postmoderne
Bielefeld: transcript, 2020.What is disability? Devaluation and exclusion of people with functional limitations from the Middle Ages to postmodernity.
Christoph Egen Gemeinsamkeit herstellen, Differenz bearbeiten: Eine rekonstruktive Studie zu Gruppenprozessen in inklusiven Kleingruppe
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019.Creating common ground, working on difference: A reconstructive study of group processes in inclusive small groups
Dorothee Meyer Tätigkeit und Sprache. Zur Didaktik inklusiver Sprachförderung in der Berufsvorbereitung.
Defended at the 05.09.2019 (second report)
Activity and Language. On the didactics of inclusive language support in vocational preparation.
Ariane Steuber Zum Performativen des frühen Dialogs: Eine Fallanalyse in einem tansanischen Waisenheim
Wiesbaden: VS, 2019. (third report)
On the Performative of Early Dialogue: A case analysis in a Tanzanian orphanage
Chantal Polzin "Spielst du mit mir?" Sprache und Interaktion zwischen Kindern im dritten Lebensjahr in Krippe und Großtagespflege
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017."Will you play with me?" Language and interaction between children in the third year of life in crèches and large day care centres
Claudia Schröder Das anorektische Ideal auf 'Pro Ana' Weblogs. Eine qualitative Studie zu einer virtuellen Inszenierungspraktik
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2015.The Anorectic Ideal on 'Pro Ana' Weblogs. A qualitative study of a virtual staging practice
Linda Siefert "Das ist wie Gewitter im Kopf!" - Erleben und Bewältigung demenzieller Prozesse mit geistiger Behinderung. Bildungs- und Unterstützungsarbeit mit Beschäftigten und Mitbewohner/Innen von Menschen mit geistiger Behinderung und Demenz
Bad Heilbrunn: Klinkhardt Forschung, 2014."It's like thunderstorms in the head!"- Experiencing and coping with dementia processes with intellectual disabilities. Education and support work with employees and fellow residents of people with intellectual disabilities and dementia
Heike Lubitz Das Subjekt im Hilfesystem. Eine Studie zur individuellen Hilfeplanung im Unterstützten Wohnen für Menschen mit einer geistigen Behinderung
Wiesbaden: VS, 2012.The subject in the support system. A Study on Individual Assistance Planning in Supported Living for People with an Intellectual Disability
Imke Niediek Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften, 2009. (second report)
Language and communication in informal learning and educational contexts. Language support in out-of-school learning settings
Jörg Mußmann Sprache und Interaktion im Kindergarten. Eine quantitativ-qualitative Analyse der sprachlichen und kommunikativen von drei- bis sechsjährigen Kindern
Bad Heilbrunn: Klinkhardt Forschung, 2009.Language and interaction in kindergarten. A quantitative-qualitative analysis of the linguistic and communicative of three- to six-year-old children.
Timm Albers